Cykel & Indoor

Cykel 4×4 Cykel 4×4 är ett intervallpass med 4 stycken 4 minuters intervaller där du cyklar på en belastning som innebär att du kommer upp i 90-95% av din maxpuls. Det är 3 minuters aktiv vila mellan intervallerna där du cyklar på en belastning som innebär att din puls sjunker till 70% av din maxpuls. Öka ditt hjärtas slagvolym och därmed din syreupptagningsförmåga eller det som vi dagligt tal kallar kondition. 4X4 är passet för dig som vill träna så effektivt som möjligt och få resultat av din träning på kortast möjliga tid.

Cykel Puls – här arbetar vi med pulsen i centrum. Pulsbandet lånas ut i receptionen innan passet. Kom i god tid för att hinna logga in dig i terminalen vid cykelsalen. Inspiratören hjälper dig gärna med detta när du är ny! Du bestämmer själv hur jobbigt du vill göra det.

Kombi Cykel/Indoor – när du bokar dig till en kombi-klass finns möjlighet att köra antingen på cykel eller indoor-maskin. Du väljer när du bokar din plats!

Indoor 30 & 45 min - Gruppträningsform där du går/löper/stakar på en crosstrainer. Allt till ösig musik med en ledare som peppar och pushar dig. Huvudsyftet med träningen är kondition, men den erbjuder också utmaningar i bålstabilitet, hållning, balans och styrka för ben/höft och armar/skuldror. Konditionsträning som alla klarar av.

Utomhus

Cykel Utomhus Brukar du träna cykling ute? Häng på Malkars gänget på onsdagar, utgångspunkt Malkars Västra. VIsst är det trevlig att cykla ihop i trevligt sällskap? Medtag egen racercykel. Bokas som övriga gruppass. Välkommen hälsar Mats Griph!

Löpning Nybörjare – Kalle Fransson instroducerar löpning för nybörjare som aldrig vågat springa till den mest rutinerade löparen som vill utmana sig själv. Bokas som övriga pass. Tillsammans blir det roligt och tryggt att ge sig ut i grupp. Vi springer i ur och skur!

Löpning Intervall – Kalle Fransson inspirerar och coachar dig till att ta steget ut ur bekvämlighetszonen med utmanande intervallträning. Kul löpträning i grupp som kommer höja din kondition och inspiration. Vi springer i ur och skur!

Stavgång – Säsongsträning. Skön träning utomhus! Följ med ut på en härlig promenad, med eller utan stavar. Vi träffas i receptionen på Malkars för utlåning av stavar eller ta med egna. Vi går i ur och skur

Funktionell träning

Cross Cage - Först gav vi Kalmar konceptet Easyline…sen kom utvecklingen Gym-Cirkel. Nu toppar vi vår cirkelträning med det absolut senaste..den funktionella gruppträning GYM CAGE! Med hela 20 deltagare, discolampor och peppande musik  ger vi dig en funktionell träningsresa du sent ska glömma! Funktionella övningar i buren med uppvärmning, två varv och kondition på 45 minuter.

Gymklass - Cirkelträning i våra nya gymlokaler på entréplan. Gillar du styrka i maskiner och funktionell träning som ex TRX? Då kommer du älska det här passet!

Kettlebells - Kondition, styrka och rörelseenergi med kettlebells (drag, böj, vridning, press och rotation) som stärker upp svaga delar av din kropp. Bli riktigt stark och smidig med den senaste träningen! Perfekt för dig som vill ta ett kliv upp i din träningsnivå. Självklart kan du anpassa din träning med olika tyngder

Core – Ett 30 eller 45 minuters (Core 45) styrkepass för de djupa mag- och ryggmusklerna. Här arbetar vi upp en stark bålstabilitet som kan förebygga belastningsskador och ge bättre hållning och kroppskontroll. Bra komplement om du vill förbättra dig inom andra sporter.

Killer Cross – Den maxade fysiska utmaningen på 30 minuter. Du tränar kondition och funktionell styrka i olika stationer.

Jungle Sport – Utveckling av TRX. Funktionell slingträning med möjlighet att anpassa utmaningarna efter egen förmåga. Passen är 30 eller 45 minuter långa. Malkars först i Sverige!

TRX RIP – Nyhet på Malkars! Träna hela kroppen i stabilitet, styrka och explosivitet.

Dans

Dance Aerobic – Här får du en fantastisk konditions- och koordinationsträning. Från enkla steg utvecklas passet successivt till en dansant klass med hög träningseffekt. Släpp alla måsten under en timme och njut av musiken!

Dance Aerobic Remix – Nu tar vi dansen ett steg längre. En timmes dans med utmaning i stegen, kom och njut till härlig musik och släpp allt för en stund!

Dansa Afro – En träningsform inspirerad av afrikansk dans, fyllt av mäktiga trumrytmer, svett och rörelseglädje! En perfekt blandning mellan dans och träning, utan de svåra stegkombinationer som dans ibland kan innefatta. Alla kan träna Dans Afro! Passar kanske speciellt för dig som gillar att röra dig till musik och vill ge dig hän i fantasifulla rörelser uppkallade efter djur och natur

Dansa Mix – Dansa Mix är ett 30 minuter långt pass där vi dansar till härlig medryckande musik. Här kan alla hänga med och känna att JAG KAN DANSA! Upplev musiken från 70-tals boogie till rock och latino.

Dansa Sumba – Här blandas latinska danssteg med musik från salsa, merengue, cumbia och samba till en rolig och spännande träning som är lätt att följa. Resultaten blir ökad kondition och förbränning samt ett gott humör! Snacka om rörelseglädje!

Dansfeber – Dansfeber 30 eller 45 minuter. Här blandas det från dansklasserna Dansa Sumba, Mix och Afro. Du får möjlighet att prova allt under ett pass.

Cirkelträning

Cross Cage – Först gav vi Kalmar konceptet Easyline…sen kom utvecklingen Gym-Cirkel. Nu toppar vi vår cirkelträning med det absolut senaste..den funktionella gruppträning GYM CAGE! Med hela 20 deltagare, discolampor och peppande musik  ger vi dig en funktionell träningsresa du sent ska glömma! Funktionella övningar i buren med uppvärmning, två varv och kondition på 45 minuter.

Gym Cirkel – 40 minuters cirkelträning i maskiner med justerbart motstånd. Enkel och rolig konditions-, förbrännings-, och styrketräning. Vidareutveckling av vår succéträning Easyline. Perfekt sätt att komma igång på eller kombinera med andra klasser!

Gym Cirkel Harmoni – Här är tempot lugnare och lägre ljudnivå. Vi kör två varv i cirkelträningsmaskinerna och avslutar med en skön stretch. Passar bra för dig som vill ta det lite lugnare men ändå få en bra träning för hela kroppen.

Yoga

Glödyoga – En fysisk yoga (hathayoga) i tempererad yogastudio, ca 35 grader. Värmen hjälper oss att slappna av och gå djupare i yogaövningarna på ett roligt och utmanande sätt. Önskar du att du hade tålamodet att lära dig yoga? Då är detta perfekt för dig som innan tyckt att yoga är svårt eller tidskrävande att lära sig. Yogamatta finns att låna, ta gärna med liten handduk och vattenflaska.

“Effekten av första Glödyogapasset kändes på en gång! Det var jobbigt på ett skönt sätt i musklerna och jag blev alldeles varm på insidan och utsidan samtidigt. Detta liknade inte någon annan yoga jag tidigare provat. Detta måste vara perfekt för nybörjare – så lätt att följa.”

Yoga – En dynamisk och fysisk yogaform där man tränar med sin egen kroppsvikt i en kombination av rörelser, ställningar och andning. Utövandet genererar mycket värme och ökar uthållighet, definierar muskler och utvecklar fokuseringsförmåga. Rörlighet och smidighet ökar och man släpper på stress och spänning runt leder och i muskler. En idealisk träningsform för alla oavsett träningsnivå.

Viryayoga – En dynamisk yogaform med biomekanik i fokus för trygg och säker yoga, där yogaserierna ger en rolig och inspirerande yogaträning med små filosofiska tankekorn som ger näring för själen. Entusiasm, kraft och energi är ledord för Viryayoga!

Yoga Harmoni – Yogaklass med anpassade fysiska yogaövningar. Bra för dig som yogar för första gången, eller för dig som har ont någonstans, är överviktig eller har högt/lågt blodtryck eller av annan anledning behöver ta det lite lugnare. Även om du yogat mycket innan kan det vara skönt att yoga i ett lugnare tempo.

Mindfulness Meditation – Ett nytt pass på schemat! Hitta ro i vardagen. Vi gör olika meditationer och utför medvetna rörelser för att lära känna oss själva, vår egen kropp och för att vara i nuet. Ombyte behövs ej. Inga förkunskaper behövs. Cecilia Delborn, ICF-certifierad Coach och Mindfulnessinstruktör, hälsar dig varmt välkommen!  

MindfulnessYoga – Mjuka medvetna rörelser som gör oss medvetna om de signaler och sensationer som kroppen sänder ut. Vi blir varse hur våra  rörelser påverkar oss och lär känna hur vår kropp mår och reagerar vid olika rörelser.
Med mindfulness Yoga blir vi vän med  vår kropp och lär oss förstå sambandet mellan kropp, tanke och känsla.

Styrka & kondition

Box – Ett tufft och roligt boxpass där vi parvis jobbar med boxhandskar och mitzar. Instruktörerna inspirerar och pushar deltagarna till max. En genomkörare för hela kroppen! Enkla roliga och utmanande övningar. Här kan man verkligen ta ut sig efter egen förmåga!

Box Mix – Ett pulshöjande träningspass från Fort Gjort träning. Enkel skuggboxning i korta kombinationer varvas med pulshöjande övningar där du bjuds på extra mycket styrka och uthållighet med din egen kropp som motstånd. (Box Mix finns på Malkars Färjestaden)

Body Pump – Styrketräning i gruppform, med viktstång, där du tränar hela kroppen under ett och samma pass. Du känner igen musik och övningar från pass till pass, vilket gör träningen extra effektiv och rolig! Styrkepasset är enkelt att följa. Musiken och övningarna byts en gång i kvartalet. En riktigt genomkörare!

Mage Rygg – En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. Mage Rygg stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för magen och ryggen. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna – utgå alltid efter din förmåga och dagsform. Alla övningar sker sittande eller liggande på en matta. Ett pass som alla behöver!

Styrka Lår /mage – Styrka lår/mage byter namn från HLM (styrkedelen). Detta innebär 30 minuter enkla och effektiva styrkeövningar med fokus på höft, lår och mage. Bra att kombinera med Kondition Förbränning eller Gym Cirkel

Styrka överkropp – Ett 30 minuters styrkepass. Enkla och effektiva styrkeövningar med fokus på överkroppen. Bra att kombinera med andra klasser

Kondition/Förbränning – Aerobicsgympa 30 minuter. Enkel gympaträning utan förflyttningar eller koreografi, men ändå med bra tempo. En riktig Malkarsklassiker! Bra för nybörjare och perfekt att kombinera med andra klasser t ex Styrka lår/mage eller Gym Cirkel

Gympa – Ett roligt träningspass med byten i karaktär och musik. Betoning på rörlighet, kondition och styrka. Ett gympapass med allsidig träning

Step – En härlig fartfyll stepklass där både hjärta och hjärna utmanas. Koreograferad klass med ett högt tempo, med inslag av styrka.

Step Styrka – Intervallträning som blir en genomkörare för hela kroppen. Enkla, roliga kombinationer på stepbräda varvas med styrkeövningar för hela kroppen

Seniorpass – Glädje, gemenskap med träning i ett lugnt tempo till medryckande musik. Här har du stora möjligheter att själv välja hur hårt du vill träna. Inga hopp eller spring. Vi strävar efter bibehållen rörlighet, bättre balans och koordination. Passet avslutas med en skön avslappning

Mamma Barn – Tillsammans med ditt barn tränar du kondition, styrka och rörlighet för att komma i form efter graviditet och förlossning. Här är barnen och den sociala gemenskapen lika viktig som träningen. Ditt barn kan vara med på passen tills barnet börjar krypa. Passet är öppet för Malkars medlemmar. Är du inte medlem går det bra att betala per gång