NYHET HÖSTEN 2017: Les Mills Virtual gruppträningspass på Malkars Västra. Se film:

 

Cykel & Indoor

Cykel 4×4 Cykel 4×4 är ett intervallpass med 4 stycken 4 minuters intervaller där du cyklar på en belastning som innebär att du kommer upp i 90-95% av din maxpuls. Det är 3 minuters aktiv vila mellan intervallerna där du cyklar på en belastning som innebär att din puls sjunker till 70% av din maxpuls. Öka ditt hjärtas slagvolym och därmed din syreupptagningsförmåga eller det som vi dagligt tal kallar kondition. 4X4 är passet för dig som vill träna så effektivt som möjligt och få resultat av din träning på kortast möjliga tid.

Cykel Distans Välkommen på ett härligt och varierat distanspass, som passar de allra flesta oavsett cykelvana. Här cyklar du med en kontinuerlig effekt, men passet varieras med både tempo och klättring, både ståendes och sittandes på cykeln.

Cykel Bergspass En krävande bergsetapp med sedvanlig målgång uppe bland molnen. Ett bergspass i cykelsalen simulerar en bergsetapp i miniformat. Passet är en tuff och härlig utmaning, en effektiv träning och en variation till de andra passen. En fördel om du har cyklat en del innan, men som alltid jobbar du utifrån din förmåga för stunden.

Cykel Kortintervall En Intervallträning är för dig som vill förbättra din kondition och dina resultat inom cykling. Syftet med intervallträning är att du ska förbättra din syreupptagningsförmåga. Du ska ligga nära din maxpuls, ca 90 – 95 % vid korta snabba intervaller. Kort intervall ligger på runt två minuter. Under intervallen jobbar man tufft och pulsen går upp, därefter går intensitet och puls ner i återhämtningen. Viktigt att vara väl uppvärmd och helt frisk.

Cykel Långintervall Intervallträning är för dig som vill förbättra din kondition och dina resultat inom cykling. Syftet med intervallträning är att du ska förbättra din syreupptagningsförmåga. Du ska ligga på ca 85 – 95 % av din maxpuls vid långa intervaller. Lång intervall ligger på runt 6 minuter. Under intervallen jobbar man tufft och pulsen går upp, därefter går intensitet och puls ner i återhämtningen. Viktigt att vara väl uppvärmd och helt frisk.

Cykel Mind En härlig cykelupplevelse för kropp och själ. Här riktar vi fokus inåt och låter den mer suggestiva och instrumentala musiken vara en drivande kraft. Mindfulness på cykel kan man säga! Se film om Cykel Mind

Wattbike Välkommen att lunchträna Wattbikecykling – mitt på Kvarnholmen i Kalmar!

Indoor 30 & 45 min – Gruppträningsform där du går/löper/stakar på en crosstrainer. Allt till ösig musik med en ledare som peppar och pushar dig. Huvudsyftet med träningen är kondition, men den erbjuder också utmaningar i bålstabilitet, hållning, balans och styrka för ben/höft och armar/skuldror. Konditionsträning som alla klarar av.

NYHET! Indoor 4×4 – Detta är ett intervallpass med  4 stycken 4 minuters intervaller där du trampar på en belastning som innebär att du kommer upp i 90-95% av din maxpuls. Det är 3 minuters aktiv vila mellan intervallerna där du trampar på en belastning som innebär att din puls sjunker till 70% av din maxpuls. Öka ditt hjärtas slagvolym och därmed din syreupptagningsförmåga eller det som vi dagligt tal kallar kondition. 4X4 är passet för dig som vill träna så effektivt som möjligt och få resultat av din träning på kortast möjliga tid.

Funktionell träning

CrossEscape – Funktionell stationsträning med den Escape utrustningen. Lekfull träning med allt får battleropes och boxar till välta traktordäck m.m. Övningarna går att anpassa till din träningsnivå! 

NYHET! LES MILLS VIRTUAL CXWORX™ CXWORX® är ett enkelt och effektivt pass för att få en vältränad mag- och ryggmuskulatur. Genom dynamisk träning för mage, säte och rygg kommer detta pass få dig att känna dig starkare och mer välmående. Klassen är på engelska.

CrossOver – Funktionell stationsträning och GymCirkel. Allt körs i en enda stor cirkel!

Kettlebells – Kondition, styrka och rörelseenergi med kettlebells (drag, böj, vridning, press och rotation) som stärker upp svaga delar av din kropp. Bli riktigt stark och smidig med den senaste träningen! Perfekt för dig som vill ta ett kliv upp i din träningsnivå. Självklart kan du anpassa din träning med olika tyngder

Core – Ett 30 eller 45 minuters styrkepass för de djupa mag- och ryggmusklerna. Här arbetar vi upp en stark bålstabilitet som kan förebygga belastningsskador och ge bättre hållning och kroppskontroll. Bra komplement om du vill förbättra dig inom andra sporter.

CrossCage –  Funktionell gruppträning i buren med uppvärmning, två varv och kondition på 45 minuter.

KillerCross – Den maxade fysiska utmaningen på 30 minuter. Högintensiv och funktionell allround-träning som verkligen utmanar både styrka och kondition. Vi använder mestadels egna kroppen eller enklare redskap som belastning. 

JungleSport – Utveckling av TRX. Funktionell slingträning med möjlighet att anpassa utmaningarna efter egen förmåga. Passen är 30 eller 45 minuter långa. Utmanande träning med mycket bålstyrka.

Gymklass – Cirkelträning i våra nya gymlokaler på entréplan på City. Gillar du styrka i maskiner och funktionell träning som ex TRX? Då kommer du älska det här passet!

Dans

Dance Aerobic – Här får du en fantastisk konditions- och koordinationsträning. Från enkla steg utvecklas passet successivt till en dansant klass med hög träningseffekt. Släpp alla måsten under en timme och njut av musiken!

NYHET LES MILLS VIRTUAL SH’BAM™
SH´BAM® är den perfekta blandningen av enkla och heta dansmoves, där du lockar fram stjärnan i dig och dansar dig i form till coola klubbhits, listettor, remixer av gamla klassiker och moderna latino beats. Klassen är på engelska.

Dansfeber – Dansfeber 30 eller 45 minuter. Här blandas det från dansklasserna Dansa Sumba, Dansa Mix och Dansa Afro från FortGjorts förkoreograferade träningsprogram. Resultat blir ökad kondition och förbränning samt ett gott humör! Snacka om rörelseglädje!

Dansa Afro – En träningsform inspirerad av afrikansk dans, fyllt av mäktiga trumrytmer, svett och rörelseglädje! En perfekt blandning mellan dans och träning, utan svåra stegkombinationer från FortGjort Träning. Alla kan träna Dansa Afro!

Dansa Sumba – Här blandas latinska danssteg med musik från salsa, merengue, cumbia och samba till en rolig och spännande träning som är lätt att följa från FortGjort Träning. Resultaten blir ökad kondition och förbränning samt ett gott humör! Snacka om rörelseglädje!

Cirkelträning

CrossEscape Funktionell stationsträning med den nya Escape utrustningen, succépass! Läs mer här

GymCirkel – 40 minuters cirkelträning i maskiner med justerbart motstånd. Enkel och rolig konditions-, förbrännings-, och styrketräning. Vidareutveckling av vår succéträning Easyline. Perfekt sätt att komma igång på eller kombinera med andra klasser!

GymCirkel Harmoni – Här är tempot lugnare och lägre ljudnivå. Vi kör två varv i cirkelträningsmaskinerna och avslutar med en skön stretch. Passar bra för dig som vill ta det lite lugnare men ändå få en bra träning för hela kroppen.

CrossCage –  Funktionell gruppträning i buren med uppvärmning, två varv och kondition på 45 minuter.

NYHET! LES MILLS VIRTUAL: GRIT CARDIO™
Les Mills GRIT® Cardio får dig att ge allt och lite till. Maximera din uthållighet genom kroppsviktövningar som utmanar din kondition. Du kommer bli förvånad över hur mycket du kan tänja dina gränser med en peppande och motiverande coach vid din sida genom passet. Klassen är på engelska.

Yoga

Se filmklipp om FBC kalmarsund som yogar på Malkars: HÄR

Glödyoga – En fysisk yoga (hathayoga) i tempererad yogastudio, ca 30 grader. Värmen hjälper oss att slappna av och gå djupare i yogaövningarna på ett roligt och utmanande sätt. Önskar du att du hade tålamodet att lära dig yoga? Då är detta perfekt för dig som innan tyckt att yoga är svårt eller tidskrävande att lära sig. Yogamatta finns att låna, ta gärna med liten handduk och vattenflaska.

NYHET! LES MILLS VIRTUAL: BODYBALANCE™
BODYBALANCE® är en perfekt blandning av yoga, tai chi och pilates som bygger upp din funktionella styrka, ökar din rörlighet och lämnar dig i harmoni och balans. BODYBALANCE® passar alla oavsett träningsbakgrund. Klassen är på engelska.

Yoga – En dynamisk och fysisk yogaform där man tränar med sin egen kroppsvikt i en kombination av rörelser, ställningar och andning. Utövandet genererar mycket värme och ökar uthållighet, definierar muskler och utvecklar fokuseringsförmåga. Rörlighet och smidighet ökar och man släpper på stress och spänning runt leder och i muskler. En idealisk träningsform för alla oavsett träningsnivå.

ViryaYoga – En dynamisk yogaform med biomekanik i fokus för trygg och säker yoga, där yogaserierna ger en rolig och inspirerande yogaträning med små filosofiska tankekorn som ger näring för själen. Entusiasm, kraft och energi är ledord för Viryayoga!

Yoga Harmoni – Yogaklass med anpassade fysiska yogaövningar. Bra för dig som yogar för första gången, eller för dig som har ont någonstans, är överviktig eller har högt/lågt blodtryck eller av annan anledning behöver ta det lite lugnare. Även om du yogat mycket innan kan det vara skönt att yoga i ett lugnare tempo.

Mindfulness Meditation –
Ett nytt pass på schemat! Hitta ro i vardagen. Vi gör olika meditationer och utför medvetna rörelser för att lära känna oss själva, vår egen kropp och för att vara i nuet. Ombyte behövs ej. Inga förkunskaper behövs. Cecilia Delborn, ICF-certifierad Coach och Mindfulnessinstruktör, hälsar dig varmt välkommen!

MindfulnessYoga – Mjuka medvetna rörelser som gör oss medvetna om de signaler och sensationer som kroppen sänder ut. Vi blir varse hur våra  rörelser påverkar oss och lär känna hur vår kropp mår och reagerar vid olika rörelser.
Med mindfulness Yoga blir vi vän med  vår kropp och lär oss förstå sambandet mellan kropp, tanke och känsla.

GlobalYoga – Global Yoga är en personlig och utvecklande yogaform anpassad till 2000-talets människa, där fysiska utmaningar varvas med mentala intentioner. Yopatekniker blandas från både öst och väst i yogaklasserna med härligt  flöde.

YinYoga – YinYoga är en lugn yogaform där man ofta stannar 3-6 minuter i varje position. I stället för att arbeta med musklerna, som det görs i de flesta andra yogaformer, försöker vi få musklerna att slappna av i en passiv stretch. Medtag egen filt eller badlakan om du behöver det extra stödet i positionerna. Passar både nybörjare och vana yogautövare. Välkommen att prova YinYoga!

Styrka & kondition

NYHET LES MILLS VIRTUAL: GRIT CARDIO™ is a 30-minute high-intensity interval training (HIIT) workout that improves cardiovascular fitness, increase speed and maximize calorie burn. This workout uses a variety of body weight exercises and provides the challenge and intensity you need to get results fast. LES MILLS GRIT Cardio takes HIIT and combines it with powerful music and inspirational coaches who will be down on the floor with you, motivating you to go harder to get fit, fast. Language: English. Klassen är på engelska.

Box – Ett tufft och roligt boxpass där vi parvis jobbar med boxhandskar och mitzar. Instruktörerna inspirerar och pushar deltagarna till max. En genomkörare för hela kroppen! Enkla roliga och utmanande övningar. Här kan man verkligen ta ut sig efter egen förmåga!

BoxMix – Ett pulshöjande träningspass från FortGjortTräning. Enkel skuggboxning i korta kombinationer varvas med pulshöjande övningar där du bjuds på extra mycket styrka och uthållighet med din egen kropp som motstånd.

NYHET! LES MILLS VIRTUAL: BODYCOMBAT™ BODYCOMBAT® är ett pass med kraft och energi där du kan släppa loss fightern i dig. Drivande och energisk musik i kombination med rörelser inspirerade från en mängd kampsporter ger dig den kick du behöver för att ta dig an din fantasimotståndare genom tio ronder. Klassen är på engelska.

BodyPump – Styrketräning i gruppform, med viktstång, där du tränar hela kroppen under ett och samma pass. Du känner igen musik och övningar från pass till pass, vilket gör träningen extra effektiv och rolig! Styrkepasset är enkelt att följa. Musiken och övningarna byts en gång i kvartalet. En riktigt genomkörare!

NYHET! LES MILLS VIRTUAL:  BODYPUMP™
BODYPUMP® är styrketräning till musik som utmanar dig och gör dig stark. Passet är perfekt för både kvinnor och män som vill träna igenom hela kroppen på en timme. BODYPUMP® är ett enkelt och effektivt pass vilket ger dig märkbara resultat. Klassen är på engelska.

MageRygg – En stark hållning är A och O för att kroppen ska må bra i vardagen. Mage Rygg stärker mittpartiet på kroppen genom övningar för magen och ryggen. Du väljer själv om du vill göra det lättare eller tyngre alternativet på övningarna – utgå alltid efter din förmåga och dagsform. Alla övningar sker sittande eller liggande på en matta. Ett pass som alla behöver!

Styrka Lår/Mage – Styrka lår/mage byter namn från HLM (styrkedelen). Detta innebär 30 minuter enkla och effektiva styrkeövningar med fokus på höft, lår och mage. Bra att kombinera med Kondition Förbränning eller GymCirkel.

Styrka Överkropp – Ett 30 minuters styrkepass. Enkla och effektiva styrkeövningar med fokus på överkroppen. Bra att kombinera med andra klasser.

Kondition/Förbränning – Aerobicsgympa 30 minuter. Enkel gympaträning utan förflyttningar eller koreografi, men ändå med bra tempo. En riktig Malkarsklassiker! Bra för nybörjare och perfekt att kombinera med andra klasser t ex Styrka lår/mage eller GymCirkel.

Gympa – Ett roligt träningspass med byten i karaktär och musik. Betoning på rörlighet, kondition och styrka. Ett gympapass med allsidig träning.

Step&Styrka – Intervallträning som blir en genomkörare för hela kroppen. Enkla, roliga kombinationer på stepbräda varvas med styrkeövningar för hela kroppen.

Mixjympa – Glädje, gemenskap med träning i ett lugnt tempo till härlig musik. Här har du stora möjligheter att själv välja hur hårt du vill träna. Inga hopp eller spring. Vi strävar efter bibehållen rörlighet, bättre balans och koordination. Passet avslutas med en skön avslappning.

Funktionell Träning -Få en rörlig, stark och smidig kropp med bålstyrkan som utgångspunkt i FortGjorts Funktionella Träning. Allsidig träning för hela kroppen där du använder din egen kropp som redskap alternativt lättare vikter. Du väljer själv.

PulsJympa – FortGjorts Pulsjympa består av övningar och rörelser för att förbättra/ bibehålla din kondition och syreupptagningsförmåga. Detta kommer också medföra en ökad förbränning. Vi arbetar med enkla övningar efter egen förmåga och hastighet i intervaller.

Pulsträning – FortGjort PulsTräning består av övningar och rörelser för att förbättra/ bibehålla din kondition och syreupptagningsförmåga. Här arbetar du i tidsbestämda intervaller och utefter egen hastighet i övningarna och egen nivå. Varje intervall består av enkla och effektiva övningar eller rörelser och de ska upprepas så många gånger du hinner under ett visst antal sekunder. Därefter en ny övning/rörelse. En träningsform med mycket puls och massor av energi!

Pappa/Mamma Barn – Tillsammans med ditt barn tränar du kondition, styrka och rörlighet för att komma i form efter graviditet och förlossning. Här är barnen och den sociala gemenskapen lika viktig som träningen. Ditt barn kan vara med på passen tills barnet börjar krypa. Passet är öppet för Malkars medlemmar. Är du inte medlem går det bra att betala per gång.

Utomhus – Säsongsbaserat

Uteyoga – Yoga utomhus vid Kvarnen mittemot Almérs, (samma plats som förra året) Fritt för alla, även icke medlemmar. Vid dåligt väder är alla välkomna inomhus till Malkars Färjestaden.

CrossCamp Utmanade träning utomhus! Passet varieras men du får garanterat träningsvärk. Vi drar, lyfter, släpar och flåsar tillsammans. Passet bokas som övriga klasser och vi ses efter inloggningen ute på parkeringen. Vi kör i ur och skur.

Löpklass Vill du löpträna i grupp? Klassen anpassas efter deltagarna så kom både om du är nybörjare eller van löpare. Utgångspunkt Malkars (anläggning se schemat), bokas som övriga klasser. Tillsammans blir det roligt och tryggt att ge sig ut i grupp. Vi springer i ur och skur!

BILDGALLERI

Läs om några av Malkars inspiratörer.

Åsa Tugetam – 25 år som inspiratör Läs här!

Bosse – en sann inspirationskälla Läs här!

Karin – piggare än någonsin! Läs här!