THE RIDE VO2MAX

Intensivt
FTP
60 min

THE RIDE VO2MAX

Passen märkta VO2-max har syfte att ökat din syreupptagningsförmåga, alltså med andra ord förbättra din kondition och din kropps förmåga att ta upp syre och transportera ut till musklerna. Här jobbar vi på hög effekt över din FTP med många korta intervaller i flera block med en längre vila mellan blocken. Eller exempelvis 4x4 där vi jobbar 4 minuter med 4 minuters vila mellan intervallerna.

Vad är The Ride?

The Ride är ett periodiserat samt effektbaserat cykelkoncept, framtaget tillsammans med Jessica Clarén.

Varför ska man träna effektbaserat?

Effekt mäter hur mycket kraft du producerar och således hur hårt du trycker på pedalerna. Effekt ger alltså en bättre och tydligare bild av vad du faktiskt presterar. Tidigare var pulsbaserad cykelträning det allra vanligaste. Pulsen däremot varierar på grund av många olika faktorer som stress, vätskeförlust, koffeinintag. Samt även yttre faktorer som till exempel hur varmt det är där du cyklar.

Vad innebär att det är periodiserat?

Det innebär att träningen blir anpassad för att du som väljer att träna The Ride under hela vintersäsongen kommer att bli mer optimalt redo för sommarsäsongen. Det startar med en uppbyggnadsperiod för att sedan öka belastningen och intensiteten framåt våren. Det avslutas med möjlighet till formtoppning för dig som har ett specifikt lopp som mål. Vidare finns det möjlighet för dig att anpassa din träning ytterligare med microcykler där du själv väljer att göra köra passen efter cykeln medel, medel, hård, lätt där du anpassar efter just ditt liv och dina behov.

För vem passar The Ride?

The Ride passar dig som vill få ut så mycket som möjligt av din cykelträning på ett effektivt sätt. Det passar både dig som har ett tydligt mål med din cykling men även dig som bara gillar att träna på ett effektivt och mätbart sätt.

Hur funkar det och vilka pass ska jag gå på?

För att få ut så mycket som möjligt av passen gör gärna ett FTP-test. Det är ett 20 minuters test där du sedan får ett resultat som du knappar in i cykeln vid passets start. Då blir ditt motstånd individuellt anpassat för dig. Självklart går det också bra att köra på känsla och reglera motstånd efter hand – vi som inspiratörer hjälper dig att hitta rätt! Beroende på vilken period vi befinner oss i finns det olika pass att välja på. För bli så bra cyklist som möjligt rekommenderar vi dig att välja klasser med olika syften när du planerar dina cykelpass för veckan.

Hej 👋

Välj ett av valen nedan för att komma i kontakt med rätt person på malkars.

Medlemskap

Har du frågor eller är du intresserad av ett medlemskap?

Skicka ett meddelande »

Kontakt

Har du allmänna frågor eller vill du boka en tid för behandling?

Skicka ett meddelande »

Skicka ett meddelande