Åsa – 25 år som inspiratör!

Vi träffas i cykelsalen på Malkars Västra. Det är förmiddag och någon timme kvar innan lunchpasset börjar. Åsa Tugetam, som firar 25 år som inspiratör i år, sitter på en av cyklarna i salen och trampar runt med finskorna inkörda i korgarna på cykelpedalerna. Hm… är det där verkligen dina träningskläder?
– Nej det är det inte… Men de symboliserar en oslagbar kombinationen av två jobb som jag älskar, förklarar Åsa. De kan också symbolisera att vardagspusslet oftast går att lösa – med lite planering.

Åsa, som har familj med man och två barn på 9 och 10 år, väljer helst att köra träningspass på morgon- eller lunchtid om hon får välja.
– Just nu befinner sig barnen i åldrar som gör att jag att jag vill ha tid till dem och deras aktiviteter på kvällarna. De har mycket aktiviteter och då är det perfekt att träna på morgonen eller på lunchen, berättar hon.
– När klockan ringer tidigt på morgonen känns det helt galet att gå upp för att köra mina morgonpass. Men det är jättekul när jag är på plats på Malkars. Jag brukar tänka på att alla andra deltagare som också tagit sig till gymmet lika tidigt kanske kände lika dant när väckarklockan ringde… Då går det lättare att kliva upp, berättar Åsa.

– Det är en mysig stämning när man ses, en slags gemenskap i att tillsammans vara här tidigt på morgonen när många andra fortfarande ligger hemma och sover! Åsa fortsätter att berätta om fler fördelar med morgonträning.
– Det som är så bra med tidig morgonträning är att det bara är att gå upp, äta frukost och bege sig hit, träna och sedan fixa iordning sig. Klockan åtta är jag redo att gå vidare till jobbet på Linnéuniversitetet. Det är väldigt tidseffektivt med träning på morgonen på det sättet.

Den som träffat Åsa och varit med på hennes lunchpass förstår att hon brinner för sin inspiratörsroll. Hon tycker om sina lunchpass på Malkars City på Kvarnholmen i Kalmar och rekommenderar de som har möjlighet att träna på lunchen att prova på.
– Att träna på lunchen betyder att dusch och äta lunch behöver effektiviseras, så de dagarna tar jag lunchlådan framför datorn men det tycker jag det är värt, säger Åsa.

Ordet balans återkommer ofta i Åsas syn på träning och livspussel. Hur får man träningen att bli av? Jo, det gäller att hitta balans mellan allt hon vill göra och hinna med.
– Är man en barnfamilj så funkar inte alltid den härligt luststyrda träningen. Här gäller det att planera om det ska bli av. Åsa berättar av egen erfarenhet.
– Att förbereda och planera ökar chanserna för att allt träningen ska bli av. Lägg fram kläder och packa väskor kvällen innan! 

Ibland är det svårt att få ihop allt som ska göras och den ena veckan är inte den andra lik t.ex. jobb, föräldramöten, förkylda barn o.s.v.

– Då blir det ofta träningen som inte blir av, och eftersom träningen inte blev av i början av veckan så kanske jag hoppar jag över träningen i slutet av veckan också, och tänker att jag börjar om på måndag… Då gäller det att snabbt ”upp på hästen igen”, och fortsätta istället för att ge upp. Ett pass är bättre än inget. Ibland hinner man inte träna, det blir inte alltid som man tänkt sig, men så är det i livet, det är likadant med träningen. I de lägena är det viktigt att inte ”checka ut” från träningen helt, då blir det bara svårare att hitta tillbaka till rutinerna igen.

Vardagsmotion enligt Åsa

– Försök få in rörelse i vardagen, om mjölken är slut på kvällen och det är till frukost du behöver den, ta en kvällspromenad till affären istället för att ta bilen. Se till att hålla igång genom att t.ex. cykla till jobbet, ta en promenad på lunchen osv. Om du ska ha möte med en annan person på jobbet, fundera över om det skulle kunna gå lika bra att ta en promenad sida vid sida, istället för att sitta mittemot varandra vid ett bord? 

Åsas gruppträningsfavoriter
När det gäller gruppträningsformer har Åsa en lång lista på favoritpass. Mage/rygg, Core, Cykel, Wattbike är favoriterna just nu.
– Malkars Gymcirkel är också ett mycket bra pass. Det är enkelt, det går snabbt och hela kroppen tränas igenom. Jag förstår verkligen varför det passet har blivit så populärt bland Malkars medlemmar och att det går på schemat flera gånger om dagen, berättar Åsa.
-Många drar sig för att våga sig in på gymmet, då är Gymcirkel den perfekta klassen att börja med. Maskinerna är superenkla att träna i och inspiratören som håller i passet går runt i salen och coachar och ser till att alla mår bra och tränar rätt, förklarar Åsa

– Under senare år har jag kommit tillbaka till cykelklasserna, de tycker jag verkligen om. Korta intervaller där de som vill kan komma och köra slut på sig fullständigt eller ta det lite lugnare beroende på dagsformen. Det är enkelt och effektivt och konditionen förbättras!
Hon tycker ändå inte att man ska fastna vid samma pass. Ofta går vi på samma pass år ut och år in för att vi gillar de passen så klart, men det är bra att variera sin träning, våga prova något nytt varje termin.
– Fortsätt gå på dina favoritpass men byt ut något av dem då och då, kanske är det din framtida favoritklass du kommer in i. 

Åsa firar 25 årsjubileum som inspiratör i år
– Hade jag kört samma klasser i alla dessa år hade det varit tråkigt, utbrister hon skrattande. Åsa lever verkligen som hon lär. Hon älskar rörelse och olika aktiviteter. Vardagsmotion är ett ämne hon kan prata länge om. För många gäller det att bryta stillasittandet. Det är bra att få upp pulsen ordentligt några gånger i veckan och för att inte åldras i kroppen fortare än nödvändigt så är det bra med styrketräning, rörlighets- och balansträning.

– Mitt mål med träningen är att inte känna mig begränsad i min kropp. Jag vill kunna gå upp på fjället med mina studenter utan att känna mig flåsig och trött. Om det behövs, och det gjorde det så sent som i höstas så vill jag kunna hoppa i vattnet och få upp den som inte klarar av att ta sig upp själv.  Jag vill kunna åka på skidsemester när jag är 75 år med mina barn och förhoppningsvis barnbarn. Vilken tid jag har per kilometer och om det ändras lite upp och ner känns inte viktigt för mig. Att jag mår bra och har styrkan och uthålligheten som krävs för att göra det jag vill är mitt mål.

Världens bästa jobb x 2
Åsa är just nu doktorand i pedagogik med inriktning mot ämnet idrott och hälsa på Linnéuniversitetet, innan hon började jobba på institutionen för idrottsvetenskap jobbade hon inom grundskolan som idrottslärare. Precis som jobbet på Malkars handlar det om att motivera andra. Det viktiga för Åsa är att få andra att förstå sammanhanget.

Varför gör vi den här övningen? Vad leder det till? Varför ska jag kunna det här? Varför ser innehållet i den här kursen ut som det gör? Jag har själv väldigt svårt att motivera mig om jag inte förstår vad vi gör och varför. 

När Åsa jämför sina uppdrag på Malkars Träningscenter och på Linnéuniversitet finns en hel del likheter. Att jobba med människor är en viktig gemensam nämnare för båda jobben, liksom att det handlar om rörelse och hälsa. På båda jobben handlar det bl.a. också om hur vi lär oss nya rörelser och hur det går till.

– Jag har världens bästa jobb x 2! På Linnéuniversitetet jobbar jag med många yngre personer som är mitt uppe i sina universitetsstudier. Jag tycker det är intressant att höra hur unga vuxna ser på saker och ting. När jag sedan lämnar Linnéuniversitet och åker vidare till Malkars blir detta lite av ett andningshål, min återhämtning, förklarar Åsa vidare.
– När jag är på Malkars och möter mina deltagare och kör mina pass är jag verkligen 100% här och nu, då tänker jag inte på något annat! Där har vi ett tips till, utbrister Åsa.

– När livet snurrar på kan det vara bra att boka tid med sig själv ibland, att gå och träna eller ta en tur i skogen själv, att vara själv och tänka tankar klart är viktigt för mig. Se din träning som en del av din vardag, ett andningshål. Något du gör för dig själv! Vi har bara en kropp 

Läs mer om utbudet av gruppträning på Malkars här